Přihlásit se
Přidej se k nám
« »

Co je to METAVERSE?

Rozvoj metaverza rozhodně nezpomaluje. Virtuální svět má samozřejmě příznivce i odpůrce. Ti druzí obvykle argumentují svou neochotou, převálcováním sociálních médií a faktem, že paralelní světy (například ve hrách) existují již mnoho let. Samotný koncept pro ně tedy není nový.

Vytvoření metaverza je sice zdlouhavý proces, ale při pobytu v nové realitě si toho zvládnete zařídit za krátký čas mnohem více. Vyvíjí se paralelně s naším světem a může sloužit nejen hráčům nebo uživatelům, kteří chtějí být kontaktováni prostřednictvím sociálních médií. Metaverse je průlomovým prostorem i pro firmy. Nové technologie umožňují automatizovat mnohé procesy, oslovit více zákazníků a usnadnit spolupráci mezi zaměstnanci.

Pandemie nás nepochybně podnítila mluvit více o užitečnosti metaverza, když se mnoho společností rozhodlo spustit vzdálený nebo hybridní pracovní systém. Profitovali z toho prakticky všichni. Majitelé firem si uvědomili, že nepotřebují tak velké kancelářské prostory, zaměstnanci získali i několik hodin denně, dříve vyčleněných na dojíždění.

Rozvoj metaverza lze tedy přirovnat ke změně životního stylu. Dříve nám takovou možnost nabízel internet a poté mobilní telefony. Dokážeme víc a víc a zároveň ušetříme spoustu času.

METAVERSE

Je to jako objev nové planety, kde na rozdíl od standardního internetu mohou uživatelé vzájemně komunikovat s ostatními prostřednictvím svých avatarů ve virtuální realitě, stejně jako v počítačové hře.

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg popsal tento koncept jako „virtuální prostředí“, do kterého mohou uživatelé vstoupit a ponořit se do něj díky technologiím jako jsou VR headsety, brýle s rozšířenou realitou, 3D, 2D nebo jiná zařízení. Důležité je však poznamenat, že metaverse nepatří Facebooku i přes změnu názvu společnosti na Meta – metaverse nepatří nikomu.

Jak to funguje?

Abychom rozuměli metaverzu, je důležité vědět více o  nejnovější generaci webu – Web 3.0. Pojďme se podívat, jak to celé začalo.

Začátek webu byl zásadně jiný než jej známe dnes. Webové stránky byly statické a určené pouze ke čtení, což uživatele omezovalo v jejich interakcích.

I když to přineslo značný pokrok v rychlosti vyměňování informací, rychlý posun vpřed přinesla další verze 2.0. Přinesla zvýšení rychlosti internetového připojení a více uživatelů dostalo oprávnění vytvářet obsah, chatovat, posílat fotky a podobně.

Web 2.0 definovaly především tři zásadní vlastnosti: mobilní, sociální a cloudová.

Nejnovější generace přináší další možnost a to, že na Webu 3.0 budete moci vlastnit digitální předměty, jak to dnes známe například ve formě NFT.

Základní pilíře Webu 3.0 jsou sématický web, všudy přítomnost, 3D grafika a umělá inteligence. To vše umožní fungování v metaverzu.

V metaverzu můžete dělat cokoli vás napadne – relaxovat, pracovat či sportovat. Bude to prostor s cílem propojovat všechny společnosti dohromady a spojovat lidi.

Do metaverza bude možné přenést jakoukoli věc z reality kterou vlastníte a přesunout se kamkoli na světě z pohodlí svého domova použitím VR brýlí nebo brýlí s rozšířenou realitou. Takové brýle budou zobrazovat 3D svět metaverza, ale zároveň nezmění vnímání reálného světa kolem vás.

Představte si například, že jste architekt a nemůžete být na druhé straně planety při fyzické stavbě. Stačí, že se připojíte do metaverza a do pár vteřin umíte asistovat při plánování nebo vidíte 3D model přímo před sebou. A co takhle zařizování nového bytu? Připojením do metaverza přes VR headset nebo telefon si snadno vyberete jakýkoli nábytek z online obchodu do svého bytu a budete vidět, jak se daný kus nábytku hodí do vašeho bytu ještě před nákupem.

V rozšířené realitě budete moci vidět cokoli chcete, cestovat v čase do jiné doby, vesmíru, používat různé předměty, hrát hry a vzhled vašeho avatara nebude mít žádné hranice.

Přístup do metaverza využíváme již dnes například přes VR aplikace jako je Victoria VR nebo MMORPG hry ve virtuální realitě založené na blockchainu, např. Axie Infinity, Decentraland nebo Illuvium.

Technologie související s metaverse

AR a VR

Jak se VR a AR navzájem liší? 

AR je rozšířená realita. Díky ní mohou uživatelé aplikace zažít realitu podbarvenou digitálními vizualizacemi. Pravděpodobně většina z vás zná tuto technologii díky velké oblibě hry Pokémon GO. Samozřejmě, AR není jen zábava. Apple se například zaměřuje na vytváření hologramů, které lze použít během kancelářských setkání. S kolegy na druhém konci světa bude možné uspořádat setkání s jejich hologramy. Navzdory virtuálnímu aspektu bude setkání přirozenější.

AR je dostupnější technologie, protože k ní lze přistupovat přes tablet nebo chytrý telefon. Ke zvládnutí VR jsou zapotřebí speciální brýle. Pro zvýšení zážitku budete potřebovat speciální rukavice, sluchátka, případně také kompletní obleky a různé doplňky, vybavené senzory.

VR je paralelní virtuální realita. Technologie, která nás odděluje od skutečného světa a přenese nás do počítačem vytvořeného prostředí. Brýle na VR se již ve hrách stále častěji používají, ale jak se bude vyvíjet další příslušenství, pravděpodobně budeme moci fyzicky komunikovat s ostatními uživateli. Toto bude obrovský technologický skok. Když nám VR dovolí podat někomu ruku ve virtuální realitě (a budou to cítit oba účastníci), bude pobyt v nové realitě spojen s novými pocity pro lidskou mysl a uvolněním endorfinů, což ovlivní vnímání.

AI

Umělá inteligence funguje ve stále větším počtu aspektů našeho života. Každý z nás používá chytrý telefon, kde může komunikovat s osobními asistenty – Siri nebo Google Assistant. Při ztrátě balíku můžeme namísto volání na hotline rychle komunikovat s chatbotem, který problém vyřeší za nás. Stále více výrobců aut nabízí službu autoasistent, která nám usnadňuje hledání trasy nebo kontrolu povětrnostních podmínek. Umělá inteligence může být spojena s humanoidními stroji, které přistupují k našemu světu a lidskému druhu bez emocí. Ve skutečnosti používání AI zvyšuje efektivitu lidí prostřednictvím strojového učení a automatizace procesu myšlení a analýzy.

Možnosti využití umělé inteligence jsou prakticky nekonečné. Tato technologie se používá mimo jiné při zpracování dat, řízení financí a zdrojů, plánování dodavatelských řetězců a obchodních strategií nebo rozpoznávání obličeje.

Využití AI také nabízí velké příležitosti pro tvůrce metaverza. Stanou se další sférou života, ve které nám zpracování údajů umožní personalizovat realitu, která nás obklopuje. Pomocí strojového učení se algoritmy učí historické údaje (předchozí interakce, volby), aby získaly výsledky, které jsou pro uživatele vhodnější. Pravděpodobně se rozvine i nová marketingová větev zaměřená na reklamu v metaverzu.

Podobu virtuální reality dokáže zpestřit i umělá inteligence. Technologie umožňuje generovat různé avatary, postavy nebo prvky prostoru. AI dokáže vytvářet i takzvané NPC – nehráčské postavy. Rychlé vysvětlení pro ty, co se o hraní nezajímají. NPC jsou nezávislé postavy, jež mají ve hře svoji roli, ale nemůžete za ně hrát. Umělá inteligence jim může dát specifický charakter, díky čemuž mohou vést rozhovory na pozadí nebo dokonce vstoupit do přirozených dialogů s postavou, kterou hrajeme, například když zadáváme objednávku ve virtuální restauraci.

3D

Rozšíření metaverza vyvolá obrovskou poptávku po 3D rekonstrukcích. Důležitou výzvou pro tvůrce paralelních světů bude vytvoření co nejrealističtějších prostor. Týká se to jak trojrozměrných kopií míst, která by měla působit co nejpřirozeněji, tak i obchodních lokalit. Pravděpodobně se stále více výrobních společností rozhodne pořizovat kopie svých továren, aby optimalizovaly výrobní proces díky využití 3D schopností a zmiňované umělé inteligence. Bentley Motors Limited již toto řešení využilo.

Rozvoj 3D technologie je také velkou příležitostí pro realitní průmysl a cestovní ruch. Kancelář nacházející se v metaverzu může klientům nabídnout virtuální prohlídku domu nebo hotelu. Investice do nemovitostí v jiných zemích jsou stále oblíbenější z důvodu možné atraktivnější míry návratnosti. Trojrozměrné repliky nemovitostí a měst umožní zájemcům přemýšlet o koupi bez opuštění domova.

Využití 3D se samozřejmě netýká jen odvětví, kde je nabízeným produktem prostor. Ke zvýšení své přitažlivosti bude stále více společností používat 3D kamery a 4K fotografie, aby otevřely přirozeně vypadající obchodní prostory v metaverzu. Virtuální prodejna se může stát skvělým marketingovým nástrojem, který přitáhne mnoho zájemců k novému způsobu nakupování.

Internet of Things

Předpoklady konceptu IoT představil britský podnikatel Kevin Ashton v roce 1999 během prezentace pro Procter & Gamble. IoT je síť vzájemně propojených objektů, které mohou pomocí senzorů přímo nebo nepřímo sbírat, zpracovávat a vyměňovat si data v počítačové síti. Koncept má široké využití mimo jiné v managementu měst, při výstavbě inteligentních domů či při využívání různých typů mobilních a medicínských zařízení.

Jedním z použití internetu věcí v metaverzu je shromažďování a poskytování údajů z fyzického světa. Údaje shromážděné senzory zařízení mohou ovlivnit fungování metaverza. Když se například mění počasí v reálném světě, může se měnit také vzhled světa virtuálního. Postupná implementace internetu věcí vám umožní volně se pohybovat mezi těmito dvěma světy. Ve virtuálním prostoru budeme moci spustit pračku nebo vytisknout skutečný dokument.

Za trhem souvisejícím s technologií IoT jsou obrovské peníze. Analytici odhadují, že do roku 2030 by tento sektor mohl mít hodnotu až 3 biliony dolarů.

Blockchain

Díky využívání technologie blockchain, včetně inteligentních smluv, by podniky mohly v metaverzu fungovat levněji, rychleji a bezpečněji. Údaje obsažené v blockchainu jsou mnohem méně náchylné na jakýkoli druh podvodu.

Blockchain je samozřejmě také celý svět kryptoměn. V metaverzu hrají velmi důležitou roli, neboť umožňují monetizaci mnoha procesů. Používání digitálních měn může usnadnit rychlé převody peněz mezi společnostmi a uživateli a přijímání plateb v nich zvýší počet zákazníků dané společnosti. Otevírání obchodů tímto způsobem bude v metaverzu velmi důležité, protože mnozí z prvních uživatelů jsou hráči, které do virtuálního světa přivedly hry jako The Sandbox a Axie Infinity.

V metaverzu můžeme očekávat i vývoj významu NFT. Mluvíme jak o virtuálních uměleckých galeriích pro umělce, kteří se rozhodnou zaznamenat svou tvorbu v této formě, tak o rozšířeném používání NFT avatarů. Hodnota nezaměnitelných tokenů jako certifikátů virtuálního majetku se zvýší, a to i při hrách a nákupech digitálního prostoru.

Výzvy pro metaverse

Koncept metaverza je stále v ranném stádiu vývoje. V této oblasti však můžeme očekávat pokrok, vzhledem k tomu, že známé firmy vč. Meta, Microsoft a Nvidia začaly vytvářet své verze virtuálních prostorů.

Rozvoj tržních sektorů, o kterých hovoříme v tomto článku, bohužel znamená zánik některých profesí, což je vlastní naší evoluci. Na druhé straně je mnoho práce v odvětvích souvisejících s výše zmíněnými technologiemi. Ideálním řešením by byla situace, ve které školství začne držet krok se změnami ve světě.

Vznik paralelních světů je také obrovskou bezpečnostní výzvou. Metaverzum mohou také zajímat různé typy podvodníků. Proto bude obzvlášť důležité správně zajistit naše citlivé údaje.

Pokud se výše uvedené problémy vyřeší a technologie popsané v článku se budou moci svobodně rozvíjet a vzájemně na sebe působit, budeme svědky vytváření nových světů bez hranic.